14a Olimpíada de Geologia de Catalunya

El divendres 3 de març de 2023 s’han celebrat les 14nes Olimpíades de Geologia de Catalunya, promogudes per la “Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT)” juntament amb la “Sociedad Geológica de España (SGE)”.

En aquesta edició tots els participants han realitzat la prova de manera simultània en alguna de les seus de Barcelona (Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa), Lleida (Universitat de Lleida), Girona (Universitat de Girona) i Tarragona (Universitat Rovira i Virgili). Enguany la suma d’alumnes inscrits ha estat de 390 estudiants, majoritàriament de 1r i 2n de Batxillerat procedents de 36 centres d’arreu del territori català.

Lleida 55 participants de 5 centres / Manresa 61 participants de 6 centres / UB 78 participants de 6 centres / Tarragona URV 48 participants 4 centres / UAB 57 participants de 7 centres / Girona 91 participants de 8 centres.

La prova té una part teòrica que consisteix en un qüestionari de coneixements generals de geologia i que es respon de forma individual. A continuació es realitza la part pràctica que consisteix en identificar mostres de fòssils, roques i minerals i completar informació de mapes, blocs diagrama i talls geològics.

Un cop realitzades les proves, mentre els organitzadors de cada seu corregien el test i la prova pràctica, els participants i els seus professors han assistit a les diferents activitats i xerrades que cada seu ha organitzat. En el cas de Manresa mentre esperaven els resultats han visitat el museu de Geologia Valentí Masachs.

Posteriorment, s’han donat a conèixer els noms dels guanyadors/es. A la seu de Manresa el primer classificat ha rebut com a premi el llibre "Elements i Recursos Minerals: aplicacions i reciclatge", una sortida al Geoparc de la Catalunya Central el proper 11 de març com a sessió de preparació a la fase nacional de les olimpíades que se celebraran a Jaén del 24 al 26 de març i entrades per visitar diferents espais i museus del Geoparc Orígens. L'institut del guanyador ha estat obsequiat amb un exemplar de l’Atles de Geologia de Catalunya cedit per l’Institut Geològic i Cartogràfic de Catalunya. El segon, tercer i quart classificats de Manresa també han rebut un llibre cadascun com a premi, destacant la novetat editorial "GEAS: Dones que estudien la Terra" editat per l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

L'equip de la provincia de Barcelona que participarà a la fase nacional de les Olimpíades de la Geologia que se celebrarà a Jaén el proper 24 de març estarà format per membres de les tres seus (UPC, UB i UAB) i en aquesta edició serà:

Abril Barreiros, INS Thalassa (Montgat), (1era posició de Barcelona i 1era posició UB)

Roc Puig Hernández, INS Serra de Noet (Berga), (2a posició de Barcelona i 1era posició UPC Manresa)

Yasmin Driouech, INS Thalassa (Montgat), (3era posició de Barcelona i 2na de la UB)

Isona Torné Marichalar, INS Eugeni Xammar (l'Ametlla del Vallès), (4a posició de Barcelona i 1era posició de la UAB)

Els guanyadors de la fase nacional configuraran l’equip estatal que competirà a l’Olimpíada Internacional de Ciències de la Terra (IESO 2023) que tindrà lloc de forma online però s’agruparan els representants espanyols a Girona a finals d’agost.

La subseu de Manresa

La UPC Manresa, com a subseu, acull aquestes proves organitzades per l’Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT) i compta amb el suport del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central, que ha ofert l'esmorzar dels participants a Manresa.

A la UPC Manresa hi han participat alumnes de sis centres del Bages, Osona, Berguedà i Solsonès i els guanyadors han estat:

Roc Puig Hernández, de l’Institut Serra Noet de Berga (1a posició)

Martí Baltra Ber, de Fedac Xarxa de Berga (2a posició)

Marc López Muñoz, de Fedac Xarxa de Berga (3a posició)

Llorenç Gabaldà Alcañiz, de l’Institut Serra Noet de Berga (4a posició)

Organitzen:

Col·laboren: