El projecte MERIT: estudis centrats en l'experiència dels estudiants i l'impacte en el mercat

Un any després del llançament del projecte MERIT, els participants del projecte es van reunir a Tallinn els dies 3 i 4 d'octubre per deliberar sobre el progrés aconseguit.

Durant aquest temps, també van formular estratègies més precises per a futures iniciatives. Aquest projecte ha unit quatre universitats tècniques europees —Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), Vilnius Gediminas Technical University (VILNIUS TECH), Riga Technical University (RTU) i Tallinn Technical University (TalTech)— en estreta col·laboració amb Bruno Kessler. Institute (FBK), dues empreses destacades (Exacaster i Asoindel) i tres centres d'innovació digital, Sunrise Valley Science and Technology Park (SSMTP), UPC Technology Center (CIT UPC) i Associate Digital Innovation Zone (DIZNE). Junts, els seus esforços col·lectius es dediquen a la creació de nous programes de màster, amb un fort enfocament a millorar l'experiència d'aprenentatge dels estudiants i a tenir un impacte significatiu en el mercat.

Desenvolupament de competències digitals avançades

Segons l'informe de la Comissió Europea Shaping Europe's Digital Future 2020més del 90% dels llocs de treball requereixen habilitats digitals específiques. No obstant això, actualment el 43% de la població europea i el 33% dels que es dediquen al mercat laboral europeu no tenen aquestes competències vitals. Encara falta gent que pugui ocupar tots els llocs de treball necessaris. Es preveu que aquesta deficiència d'individus amb capacitat digital perdurarà en el futur previsible.

Les quatre universitats participants ja han començat a crear programes de màster de nova generació en el marc del projecte MERIT. Se centraran en el desenvolupament de les últimes habilitats digitals avançades i competències d'aplicabilitat. Els cursos destinats a millorar les competències digitals avançades també seran accessibles als professionals de les empreses i al públic en general.

Durant el primer any del projecte MERIT, es va centrar en la preparació de materials educatius i el desenvolupament de competències digitals bàsiques. A tall d'exemple, a Lituània, més de 1.000 estudiants de secundària van conèixer els fonaments de la intel·ligència artificial, la ciberseguretat i l'anàlisi de dades. A més, més de 400 professors van rebre formació per impartir de manera efectiva aquestes tecnologies als seus alumnes. Es van posar en marxa iniciatives per fomentar el desenvolupament d'habilitats de recerca científica en edats primerenques, i més de 600 representants empresarials van conèixer la infinitat de possibilitats que ofereix l'aplicació de solucions d'intel·ligència artificial a les seves operacions. S'estan duent a terme plans per ampliar aquestes iniciatives i fer que la informació sobre competències digitals avançades sigui accessible a un espectre més ampli de la societat.

Estudis centrats en l'experiència de l'estudiant

El contingut de l'estudi modern, la resposta ràpida als canvis del mercat i les tecnologies en evolució són una part fonamental dels factors que determinen la qualitat de l'estudi. Una altra part crítica és l'experiència de l'estudiant: el plaer d'estudiar, adquirir experiència internacional, treballar en grups interdisciplinaris i resoldre tasques empresarials específiques alhora que s'aprofundeix en les capacitats personals i socials. Els programes d'estudi del projecte MERIT hi presten una atenció important. Aquests programes d'estudi integraran els coneixements i els punts forts de les quatre institucions d'educació superior, instituts de recerca i representants empresarials. Proporcionaran estudis interculturals centrats en la cooperació i les sinergies. Tots els estudiants tindran garantida la "mobilitat a casa", amb conferències de socis estrangers i representants empresarials, preparació de projectes grupals en esdeveniments de tipus hackathon i altres activitats interactives.

Durant l'any inicial del projecte MERIT, s'ha desenvolupat un sistema d'informació per a la comparació dels programes d'estudis MERIT basat en els seus conjunts d'habilitats específics. Aquest sistema no només ajuda a seleccionar el programa d'estudis de màster més adequat per a cada estudiant, sinó que també garanteix una transició més fluida entre els diferents programes d'estudis que s'ofereixen dins del projecte MERIT. A mesura que els estudiants avancen en els seus estudis, aquest sistema els permet fer un seguiment dels seus nivells de competència i compilar carteres personals d'habilitats adquirides. Permet als estudiants avaluar l'alineació de les seves competències amb diversos sectors del mercat i les competències desitjades per a llocs de treball específics. Això els permet analitzar les llacunes en els seus conjunts d'habilitats i identificar els cursos que els permetran superar aquestes llacunes.

En general, durant la reunió del projecte a Tallinn, es va reconèixer que els programes d'estudis MERIT i les seves solucions de modernització no tenen igual al mercat. La primera cohort d'estudiants de màster s'admetrà als programes de màster MERIT el setembre de 2024, mentre que alguns cursos, eines i activitats estaran a disposició del públic durant el període intermedi.