La construcció de la universitat europea del futur centra la inauguració del curs 2022-2023 a la UPC

L’ESEIAAT, que enguany commemora el 120 aniversari, ha acollit, el 28 de setembre, l’acte d’inauguració del nou curs 2022-2023 de la UPC, que ha posat el focus en la construcció de la universitat europea del futur. A l’acte hi han participat la consellera d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Gemma Geis; l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart; la presidenta del Consell Social de la UPC, Montserrat Guàrdia, i el rector de la Universitat, Daniel Crespo.

El rector Daniel Crespo ha iniciat l’acte d'inauguració del curs 2022-2023, que ha tingut lloc per primer cop a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), fent referència al campus de Terrassa de la UPC, que, com cap altre, representa el valor de ser una universitat arrelada al territori, lligada a la comunitat i amb una agenda compartida amb el teixit econòmic i social”. En el seu discurs ha afirmat que “Catalunya ha de fer viable el seu sistema universitari alhora que ha de dissenyar com ha de ser aquest en el futur”.

El rector ha destacat que vivim un moment de canvis tecnològics accelerats. “La nova era que s’obre el nostre davant és fonamentalment, l’era de les aliances, l’era de les agendes compartides, l’era de la cooperació en majúscules. I aquesta estratègia és també la que inspira la nostra dimensió internacional, i molt especialment l’aposta que estem fent dins l’aliança Unite!”.

Unite! és una aliança forjada el 2019 i que ara formen nou universitats tecnològiques capdavanteres de nou països europeus i de la qual forma part la UPC. Unite! està formada per 280.000 estudiants i prop de 80.000 titulades i titulats de grau, màster i doctorat per any. L'aliança rebrà aquest curs nou finançament de la Comissió Europea per desplegar projectes clau que permetran avançar en la creació d’un Espai Europeu d'Educació cap el 2023. Daniel Crespo ha afegit que “la creació d’universitats europees és un pas cap a l’abolició de les fronteres acadèmiques i la construcció de llaços personals”.

La consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Gemma Geis, ha fet referència a que “la UPC ha de ser un puntal en el repte de millorar la transferència de coneixement al país i ha destacat el paper vertebrador de la Universitat en el territori i la importància que ha de tenir la UPC pel seu perfil tecnològic i centrat en les enginyeries. La consellera també ha anunciat que treballarà en polítiques en els àmbit de “la transferència, la retenció del talent i el relleu generacional, i un pla d’infraestructures per planificar a mig i llarg terminis”.

Al seu torn, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha posat de relleu el rol de la universitat a Terrassa en el panorama territorial del país. “Vivim en un nou entorn marcat pels efectes del canvi climàtic i una situació econòmica incerta però tenim grans reptes”, ha afirmat Ballart. “La lluita contra el canvi climàtic i el compromís amb la sostenibilitat són prioritaris”, ha assegurat l’alcalde. “Mirem cap el futur, cap a la Catalunya i el món del futur, cap a la universitat del futur, i una universitat com la UPC és clau per al desenvolupament de la ciutat i del país”, ha conclòs.

La presidència del Consell Social de la UPC, Montserrat Guàrdia, ha destacat el paper de les persones i dels estudiants, que, segons ha dit, “volem que estiguin al centre del canvi que necessita la societat”. S’ha referit igualment a la universitat com “l’espai que hi ha entre les classes, l’espai entre l’excel·lència i la rellevància del que fem” i ha apel·lat a l’entusiasme i la generositat per afrontar els grans reptes.

Modelant la universitat europea
La lliçó inaugural ha tingut format, enguany, de taula rodona, amb el títol ‘Unite!: modelant el futur de la universitat europea’. Moderada per la vicerectora de Política Internacional de la UPC, Lourdes Reig, ha comptat amb la participació d’Andreas Winkler, secretari general de l’aliança europea Unite!, que ha fet una connexió en remot, així com de Josep Bordonau, com a representant del PDI; de Helena Martínez, com a representant del PAS, i de Lluís Gil, en representació de l’estudiantat de la Universitat.

Lourdes Reig ha explicat que Unite! aspira a esdevenir “una universitat paneuropea i vol ser una iniciativa que impregni totes les àrees de la universitat”. Reig ha afirmat que "no hi ha marxa enrere en aquesta aliança, que ens està transformant".

Per la seva part, Andreas Winkler ha explicat que a Unite! es dissenyen noves formes de col·laboració i una nova forma de pensar la universitat, com un campus transnacional. L’objectiu és “crear una gran plataforma, un metacampus, que ajudi les universitats a col·laborar en tots els àmbits d’activitat. És una oportunitat per als diferents col·lectius universitaris", i ha afegit que “la UPC està col·laborant a transformar les institucions d’educació superior a Europa”

A l’acte, que ha estat conduït per la sotsdirectora de l'ESEIAAT, Núria Forcada, també hi ha intervingut la secretària general, Ana B. Cortinas, que ha presentat la memòria del curs 2021-2022 i ha repassat les principals fites d'aquell curs.

Un any més, l'acte inaugural ha estat el teló de fons del reconeixement a les persones, grups i equips vinculats a la UPC guardonats durant l’any 2021, així com del lliurament del 25è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària i del 19è Concurs de la Carpeta UPC.

Les interpretacions musicals han anat a càrrec de les corals UPC Terrassa, d'Arquitectura, del PMT i de l' EEBE, i de l'orquestra UPC.

Premis i reconeixements UPC Manresa

Inauguració curs 2.jpg

El professor Josep Maria Rossell del Departament de Matemàtiques i docent a la UPC Manresa va rebre el Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària, convocat pel Consell Social de la UPC, per a seva trajectòria docent

Inauguració curs 3.jpg