La hackató de Manresa posa a prova les capacitats d'una trentena de joves

Durant 24 hores, els dies 25 i 26 de novembre de 2023, la UPC va acollir un hackató dirigit a públic jove de perfil qualificat com a activitat per reforçar un dels objectius del programa com implementar noves metodologies d’orientació, formació que permetin captar perfils qualificats per la borsa de treball i millorar el coneixement del Servei Local d’Ocupació entre el públic universitari.

Aquest tipus d’acció és una trobada de programadors en el qual es busca, a través del seu treball col·laboratiu, donar una resposta a un repte o problema tècnic plantejat. Per portar-lo a terme es va comptar amb la col·laboració de la UPC – EPSEM Manresa per ser la facultat de la ciutat que porta a terme estudis d’enginyeria de Sistemes TIC, un grau oficial impartit per la UPC que integra la informàtica, l'electrònica i les telecomunicacions que encaixa amb el perfil de l’acció.

Les instal·lacions de la UPC Manresa van estar habilitades per l’ocasió per adaptar-se a les necessitats de les persones participants durant aquestes 24 hores combinant els aspectes de treball tècnic com de descans i els diversos àpats van estar inclosos.

L’organització del hackató va anar a càrrec de Dracco Hack, entitat de serveis per hackató i col·laboradora de la Major League Hacking (MLH), la lliga oficial de hackatons d'estudiants que cada any impulsa més de 300 competicions que fomenten la innovació a través de la comunitat que generen els participants en diversos països.

Al llarg de 24 hores van participar una trentena de joves a través de 6 projectes que es poden consultar en el següent enllaç:

Principalment, els reptes van estar centrats en necessitats de ciutat amb una forta implicació de la participació ciutadana.

El guanyador va ser el projecte Manresa Suggereix que aprofitant la potència de les IAs, mostra renders de com seria l'ideal d'una millora i presentar-la a l'ajuntament per part de la ciutadania. Permetent oferir una visió ràpida de què és el que vol el ciutadà. La proposta a partir d’un frontend que funciona amb Svelt i la eina de generació IA a partir de Pytorch permet afegir en diferents punts d'un mapa de la ciutat quines millores volem i el model de la IA ens generarà mitjançant el propmt que li hàgim especificat diferents resultats de com quedaria la proposta. Posteriorment, aquesta millora es penja en un llistat de propostes que es poden votar.

En segon lloc va quedar un dispositiu per a reduir accidents en patinet elèctric a partir d’un dispositiu format per una Raspberry Pi plantejat amb machine learning, visió artificial, i python.

L’actuació, portada a terme per l'Ajuntament de Manresa, compta amb el finançament de la Diputació de Barcelona, la col·laboració de la UPC i la implicació de TICBages amb voluntat de fomentar el talent tecnològic per les empreses de la ciutat i la comarca.