Lluís Sanmiquel, nou director del Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC

30/09/2024

El professor Lluís Sanmiquel ha pres possessió, el 27 de setembre, com a director del Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC (EMIT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), amb seu a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM).

Lluís Sanmiquel ha assumit oficialment la direcció de l’EMIT de la UPC en un acte institucional celebrat a l'EPSEM. L'esdeveniment ha estat presidit pel rector de la UPC, Daniel Crespo, i ha comptat també amb la presència d'Ana B. Cortinas, secretària general de la Universitat, i Immaculada Martínez, directora sortint del departament.

Durant l'acte, el rector ha donat la benvinguda i ha fet la cloenda, ha destacat la tasca de la professora Martínez, així com els reptes que afrontarà Sanmiquel en la nova etapa. Immaculada Martínez i Lluís Sanmiquel han agraït el suport rebut i han compartit la seva visió per al futur del departament. La secretària general ha llegit el nomenament oficial, seguit de la signatura del llibre de presa de possessió i el lliurament del pin institucional per part del rector i la secretària general, marcant així l'inici formal del nou mandat de Sanmiquel.

Doctor en Recursos Naturals i Medi Ambient per la UPC, Enginyer tècnic en Explotació de Mines i Enginyer tècnic en Prospeccions i Sondejos per la mateixa Universitat, Sanmiquel és llicenciat en Geografia per la UAB, màster universitari en Prevenció de Riscos Laborals per la Universitat Camilo José Cela i graduat en Enginyeria Minera per la Universitat de León. Sanmiquel pren el relleu  al capdavant del departament amb l'objectiu de continuar impulsant la recerca i la docència.

Lluís Sanmiquel és professor agregat en l’àrea d’explotació de mines de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM), on ha exercit diversos càrrecs de responsabilitat, com ara cap de la Secció d'Enginyeria Minera des de 2016 i, anteriorment, entre 2012 i 2015. També és el coordinador del màster en Enginyeria de Mines des de l’any 2014.

En l'àmbit de la recerca, Sanmiquel se centra en l’optimització de processos, la seguretat laboral i els impactes ambientals i socials de l’extracció de georecursos. Utilitza metodologies basades en Data Mining i Machine Learning, i participa activament en l’activitat del Grup de Recerca en Recursos i Indústries Intel·ligents i Sostenibles (RIIS) i el Centre de Recerca Smart Sustainable Resources (SSR). Aquest centre, acreditat amb el segell TECNIO, treballa en l’àmbit de l’economia circular i és un dels instruments que Sanmiquel vol continuar potenciant com a nou director del departament.

Amb una trajectòria acadèmica i investigadora àmplia, Lluís Sanmiquel ha publicat 41 articles en revistes indexades, ha participat en 70 congressos internacionals i ha participat en nou projectes de recerca, dels quals n’ha liderat tres com a investigador principal. Ha dirigit, a més, tres tesis doctorals, l'última defensada el 2023.

En la nova trajectòria, té la voluntat de fer del programa de Doctorat en Recursos Naturals i Medi Ambient un referent per a la indústria i l’estudiantat, amb una estratègia col·lectiva que impulsi el programa. També té com a prioritat reforçar la plantilla del departament, treballant per incorporar professorat permanent i personal tècnic de gestió, així com fomentar la màxima col·laboració entre les diverses seccions departamentals. Sanmiquel creu fermament en el diàleg, el consens i la col·laboració entre el personal de les seccions de l’EMIT i de les altres seccions departamentals com a pilars per assolir l’èxit en els projectes actuals i futurs del departament i de l'EPSEM, com el TechLab i el projecte de la Fàbrica Nova impulsats per la direcció de l’EPSEM.