Noies estudiants de la UPC Manresa i alumnat de l’Institut Guillem Catà parlen de les seves inquietuds i experiències a la taula rodona ‘Les dones i l’enginyeria’, amb motiu de l’11-F

El 9 de febrer ha tingut lloc una taula rodona, organitzada per TechLab Manresa i l’Institut Guillem Catà de Manresa, en la qual noies de la UPC Manresa han donat el seu testimoni per conscienciar als joves de que el gènere no ha de definir la seva vocació.

El dia 11 de febrer és el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Des de l’Escola Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) som molt conscients que, malauradament, encara avui, el nombre de noies que aposten per estudis científics o tecnològics és molt menor que el de nois. Creiem que un dels principals motius és la manca de visibilitat de referents femenins en aquests àmbits, un fet que es continua perpetuant en la societat actual.

Creiem que, per transformar aquesta situació és primordial començar per conscienciar a les alumnes més joves. En aquesta línia, i per tal de sumar-se a la commemoració d’aquest dia, ha tingut lloc una taula rodona a la UPC Manresa en la qual han participat algunes de les estudiants de l’EPSEM, que han apostat per formar-se en àmbits de la ciència, l’enginyeria i la tecnologia. La Sara López, estudiant del Grau en Enginyeria Mecànica; l'Alba Ponce, estudiant del Grau en Enginyeria Química; la Berta Canet, graduada en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica; l'Irene Mollet, estudiant del Grau en Enginyeria de Sistemes TIC; la Nor Sidki, graduada en Enginyeria de Mines i doctorand del programa de doctorat en Recursos Minerals i Medi Ambient ; i la Júlia Roca, estudiant del Grau en Enginyeria d'Automoció.

L'objectiu d'aquesta activitat és mostrar referents femenins actuals a les noies de secundària, que les ajudi a empoderar-se de les decisions sobre el seu futur i a no renunciar a una vocació tecnològica per raons de gènere. Aquesta ha estat la tercera edició d’aquesta activitat i els organitzadors volen seguir duent-la a terme cada any.

Prèviament a la taula rodona, l’alumnat de l’institut havia treballat la perspectiva de gènere i havia preparat un seguit de preguntes que van fer arribar a les participants de la taula rodona: noies estudiants dels graus que s'hi imparteixen a la UPC Manresa, d'edats i perfils diferents. Elles han respost les preguntes formulades per l’alumnat del Guillem Catà, amb qui han compartit la seva experiència explicant què va fer que es decidissin per aquests estudis; si van sentir el suport del seu entorn; quantes dones hi ha a les seves classes; com és el tracte amb els professors i companys, quines expectatives tenen per quan acabin els estudis o que els dirien a altres noies que vulguin seguir el seu camí i estiguin dubtant per raons de gènere.

Rosa Giralt, sotsdirectora de Comunicació i Estudiantat, i també referent d’Igualtat de la UPC Manresa, ha estat la moderadora de la taula.